Friday, January 9, 2015

Banjir!! 3 Kem PLKN Di Kelantan Jadi Pusat Pemindahan

 

Keadaan banjir yang melanda pantai timur sudah mula menunjukkan tanda mulai surut, namun kesannya telah menyebabkan sebahagian mangsa tinggal sehelai sepinggang apabila dapati kediaman mereka hanyut di bawa arus.

Masih ramai lagi mangsa yang tidak pulang memandangkan ada beberapa lokasi masih digenangi air meneggelamkan kediaman mereka. Ada juga yang bimbang gelombang bah kedua menyusul. Apa-apa pun mangsa-mangsa hanya dibenarkan pulang setelah mendapat pengesahan selamat oleh pihak bertanggungjawab.


Banjir kali ini telah merekodkan sejumlah lebih 300 ribu mangsa dan Kelantan paling terjejas teruk. Pihak kerajaan juga terpaksa merangka beberapa langkah perlu bagi memastikan penempatan mangsa selamat dan tidak terlalu sesak.

Oleh itu Menteri Pertahanan Datuk Seri Hishamuddin Hussein dengan kerjasama Majlis Keselamatan Negara yang dipengerusikan oleh Datuk Ehsanuddin Narrashid telah memutuskan untuk menjadikan beberapa kem Pusat Latihan Khidmat Negara (PLKN) sebagai pusat pemindahan.

Antara kem-kem yang terlibat adalah Kem PLKN Cancun Park (Pasir Mas), Kem PLKN Batu Jong (Kuala Krai) dan Kem PLKN Etnobotani (Gua Musang). Kesemua pelatih di ketiga-tiga kem ini akan dipindahkan ke kem negeri lain secara berperingkat. Turut dijadikan pusat pemindahan adalah Kem Wataniah Rej 56 Kem Sungai Durian (Kuala Krai).

No comments:

Post a Comment